o Seorang guru perlu belajar cara untuk mengatakan ‘tidak’ atau ‘tidak mahu’ sama ada dalam kehidupan peribadi atau profesional – guru boleh tolak tanggungjawab tambahan jika tidak dapat menghadapi atau melaksanakannya.
o Cuba elakkan individu yang boleh menyebabkan stress – kurangkan masa berhubung dengan individu yang menyebabkan stress.
o Berkongsi pandangan dan luaan dengan rakan atau ahli keluarga yang boleh dipercayai.
o Keluar bersiar-siar dengan rakan sekerja.
o Guru digalakkan libatkan diri dalam perbincangan atau forum.
o Menguruskan masa dengan sistematik agar tidak terbeban – jangan cuba capai terlalu banyak tugas dalam masa yang singkat > mutu kerja akan merosot.
o Berfikir secara positif – sebutkan pemikiran-pemikiran positif setiap hari.
o Langkah pencegahan pada tahap pengurusan (perubahan dalam persekitaran sekolah) atau pada peringkat individu.
o Buat intervensi – latihan / sesi pengenduran dilaksanakan untuk peserta meregangkan badan, buat meditasi
o Bengkel mengenai pengurusan masa, program pementoran untuk guru novis, pengurusan stress aktiviti peningkatan profesionalisme bagi membantu guru cegah burnout.
o Latihan rekreasi, bengkel urus stress.
o Guru perlu tingkatkan kecerdasan emosi supaya dapat mengurangkan burnout dan wujudkan suasana kerja yang kondusif.
o Guru harus punyai kesedaran diri mengawal emosi dan tingkah laku.