Kepelbagaian sosio budaya
pelajar haruslah ditangani dengan bijak. Oleh yang demikian, berikut adalah
beberapa cadangan yang boleh dilaksanakan untuk menjayakan isi tersebut, antaranya
:
1. Menjadikan sekolah kebangsaan sebagai peneraju sistem pendidikan
negara. Memastikan sokongan dan pembiayaan secara adil kepada sekolah-sekolah
agama rakyat, sekolah kebangsaan Cina dan Tamil, sekolah mubaligh, sekolah
vokasional dalam usaha bersama untuk meningkatkan taraf pendidikan negara.
2. Mengimbangi penekanan kepada sistem peperiksaan dengan sistem
pembelajaran berasaskan pemikiran kritis dan analitikal dengan matlamat mencari
kebenaran.
3. Memastikan setiap pelajar yang berkelayakan mendapat tempat di
institusi pengajian tinggi awam tanpa mengira latar belakang.
4. Meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1974 demi
mewujudkan iklim yang kondusif dalam bentuk jaminan kebebasan akademik dan
autonomi universiti kearah mempertingkatkan mutu pendidikan setanding dengan
negara-negara maju.
5. Memastikan pelantikan naib canselor, rektor, dan lain-lain
penjawat tertinggi akademik dilakukan berdasarkan kelayakan dan kelulusan
Majlis Senat.
6. Memperbaiki mutu dan kemudahan sekolah yang daif di pedalaman
khususnya di Sabah dan Sarawak.
7. Meningkatkan mutu pendidikan guru bagi setiap peringkat sekolah
dan menambah jumlah guru terlatih mengikut permintaan.
8. Menyediakan peluang latihan peringkat tinggi untuk guru dan
pensyarah supaya pengetahuan dan kemahiran profesional mereka sentiasa selaras
dengan perkembangan semasa.
9. Mengkaji kembali skim perkhidmatan guru dan menambah skim
rangsangan bagi mereka yang mengajar di pedalaman.
10. Menyediakan biasiswa berasaskan merit dan bantuan kewangan
lain berasaskan keperluan
dengan keutamaan kepada pelajar
miskin dari kawasan luar
bandar dan pedalaman.
11. Menekankan betapa mustahaknya pelajar menguasai pelbagai
bahasa termasuk Bahasa
Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Cina
sebagai bahasa-bahasa
utama dunia dan juga bahasa-bahasa
ibunda.
12. Menyediakan tempat dan latihan kepada mereka yang
keciciran.
13. Meluaskan skop Lembaga Pentauliahan Kebangsaan untuk
memantau dan mencadangkan
pengiktirafan sijil, diploma dan
ijazah dari dalam dan
luar negara yang memenuhi piawaian
akademik yang boleh
diterima termasuklah sijil dan Diploma
Muadalah (diploma
berkembar).
Cadangan Tangani
Kepelbagaian Sosiobudaya
i. Sekolah kebangsaan sebagai peneraju
ii. Kelayakan pelajar jadi penentuan
iii. Pindaan akta
iv. Tingkatkan kemudahan
v. Tingkatkan mutu pendidikan guru
vi. Peluang latihan
vii. Biasiswa kepada yang berkelayakan
viii. Kuasai pelbagai bahasa
3 asas penting dalam penggunaan teknologi maklumat
I. teknologi maklumat adalah untuk mengumpul maklumat. Ia digunakan
untuk suntingan dengan menggunakan teknologi.
II. memanipulasikan maklumat dan proses semula imej.
III. proses berkomunikasi iaitu ia menjelaskan bagaimana teknologi
maklumat digunakan untuk berkomunikasi bagi mendapatkan maklumat daripada
sumber kepada penerima.
Implikasi TMK
a. penggunaan komputer dalam sistem organisasi yang mampu merubah
cara kerja dan penyesuaian pekerja dengan sesuatu tugasan.
b. menjadikan sesuatu keputusan yang ingin dilaksanakan oleh organisasi
menjadi lebih terancang dan telus terutama organisasi yang mempunyai maklumat
yang banyak dan terdapat perkara kerahsian.
c. mampu untuk mengawal selia dengan lebih terancang dan tersusun
tanpa wujud kekhilafan dalam perlaksanaannya.
d. kemampuan sistem komputer yang mempunyai internet dan
perkembangan sistem komunikasi juga akan lebih menjurus kearahberkomunikasi
secara interpersonal dan bukan secara bersemuka yang lazim dilaksanakan dalam
organisasi.
GEJALA SOSIAL
Pengkelasan
masalah sosial boleh dipecahkan kepada 3 Bahagian iaitu:
Bahagian
I
Jenis
kesalahan jenayah seperti mencuri basikal, melawan guru, bertumbuk sesama
pelajar, berjudi dan mencuri kertas soalan ujian.
Bahagian II
Jenis
kesalahan gengsterisme seperti menjadi ahli kumpulan geng, mengutip duit ‘pau’
daripada pelajar lain, mencari gaduh dengan kumpulan lain, memaksa kumpulan
lain untuk menjadi ahli kumpulan dalam geng dan berkelakuan seperti samseng.
Bahagian
III
Jenis
kesalahan kurang sopan dan biadab seperti menghisap serta menyimpan rokok,
mengganggu pelajar perempuan, melawan pengawas, bising dalam bilik darjah,
minum serta menyimpan minuman keras, berbohong, berambut panjang, mengeluarkan
kata-kata lucah, menonton dan menyimpan filem lucah dan lain-lain.
Punca Gejala Sosial
o Globalisasi dan modenisasi
o Keruntuhan institusi keluarga
o Media-massa
o ICT
o Kelemahan undang-undang
o Sikap remaja
o Sikap ibu bapa
KESIMPULAN
Antara cabaran yang perlu ditangani
dan diatasi adalah seperti yang berikut:
o pemupukan Integrasi Nasional
o melaksanakan Pendemokrasian Pendidikan
o menjadikan Tonggak Pendidikan UNESCO sebagai panduan
o menghadapi Globalisasi Dalam Pendidikan dengan jayanya
o menangani Kepelbagaian Budaya dengan penuh berhemah
o menggunakan Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
dengan sepatutnya
o berjaya mengatasi setiap Gejala Sosial yang berlaku dalam
kehidupan masyarakat di negara ini.