INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN




KONSEP INOVASI


  • Idea, amalan atau objek yang dianggap baru oleh seseorang (Ronger E. Miller).
    Sesuatu yang dianggap baru dan lebih baik daripada yang lama oleh seseorang individu (Spencer, 1994).  Idea, konsep atau strategi baru yang boleh mempertingkatkan sesuatu amalan.  
  •  Pembaharuan, modifikasi dan membaiki idea, benda, ilmu dan ciptaan seni budaya tamadun dengan tujuan memenuhi fungsi-fungsi tertentu.
  • Perubahan penting yang bermanfaat – beri manfaat kepada semua tanpa mengira ideologi.
  • Inovasi adalah sesuatu yang baharu / unik hasil ciptaan / hasil penstrukturan semula yang memberi manfaat kepada masyarakat dan mempunyai nilai yang diutamakan.
  • Proses inovasi boleh berlaku secara radikal (mendadak) atau secara berperingkat-peringkat sehingga terhasil perubahan kepada produk, proses atau perkhidmatan.


BENTUK PERKEMBANGAN INOVASI

Strategi P&P yang inovatif

o Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP)
o Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL)
o Pembelajaran Elektronik
o Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang

Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP)

o   Kaedah P&P yang bertitik mula dengan penyelidikan tentang ‘problem-based learning’ dalam bidang perubatan.

Definisi PBP

Satu kaedah pengajaran yang sistematik yang melibatkan pelajar dalam pembelajaran pengetahuan dan kemahiran melalui proses inkuiri lanjutan, direka bentuk untuk menghasilkan produk / tugasan.
1.  Dua bentuk projek:
o Projek ringkas berdasarkan matapelajaran. Tempoh masa mungkin satu atau dua minggu sahaja.
o Projek jangka masa panjang (mungkin satu tahun pengajian), berbentuk rentasan kurikulum (pelbagai matapelajaran) dan penglibatan komuniti luar sekolah.
2.  Model P&P yang memberikan penekanan kepada pengajaran berpusatkan pelajar, membolehkan pelajar mempunyai autonomi dalam membina pembelajaran masing-masing.
3.  PBP didefinisikan sebagai:
o Memberi fokus kepada isi pelajaran
o Libatkan pengalaman pembelajaran yang lebih kompleks, berdasarkan situasi sebenar yang memerlukan pelajar guna kemahiran dan pengetahuan
o Pengalaman yang membolehkan pelajar mengurus dan menentukan sumber, masa dan bahan

Ciri-ciri Pembelajaran Berasaskan Projek

      i.        Berpusatkan kepada kurikulum
     ii.        Jangka masa panjang (beberapa waktu mengajar / satu penggal)
    iii.        Berpusatkan pelajar
   iv.        Berasaskan kumpulan pembelajaran koperatif dan kolaboratif
    v.        Bersepadu dengan isu sebenar dan amalan sebenar dalam persekitaran
   vi.        Mempunyai impak kepada kemahiran hidup, pengurusan diri, proses kumpulan dan penyelesaian masalah
  vii.        Menggunakan penaksiran berasaskan prestasi

Langkah-langkah Pelaksanaan PBP

1) Tugasan
o   Kemukakan masalah / situasi kepada pelajar sama ada untuk menghasilkan sesuatu produk / projek atau mencipta sesuatu cara baharu

2) Menganalisis masalah
o   Bincang untuk kenal pasti masalah dan cari jalan penyelesaian




Pembelajaran Elektronik (e-learning)

1.    Pembelajaran yang berlaku menggunakan komputer dan internet.
2.    Pembelajaran boleh berlaku di mana-mana / pada bila-bila masa ikut keperluan pelajar.
3.    Menghasilkan pengalaman yang memberi pemahaman dan penguasaan kemahiran serta kemahiran baharu.
4.    Reka bentuk penyampaian P&P elektronik berdasarkan prinsip pengajaran.
5.    Pembelajaran elektronik merujuk kepada semua jenis pembelajaran yang dicapai melalui internet, jaringan komputer, CD ROM, televisyen interaktif.
6.    Pendekatan pembelajaran elektronik:
o Online Learning
o Technology Based Learning
o Web Based Learning
o Web Based Training
o Computer Based Learning
o Computer Based Training

Jenis-jenis Pembelajaran Elektronik

      i.        Pembelajaran dalam talian sepenuhnya
o Digunakan dalam pembelajaran jarak jauh (PJJ)
o Pelajar dan guru tidak bertemu secara bersemuka
o Bahan sumber pembelajaran dan penaksiran dimuatkan secara maya dalam talian
o Interaksi berlaku sepenuhnya dalam talian

    ii.        Pembelajaran ‘blended’
o Gabungan dalam talian dan interaksi bersemuka
o Digunakan dalam PJJ oleh kebanyakan IPT di Malaysia terutama OUM
o Pertemuan bersemuka secara berkala dalam bentuk tutorial

Teknologi Pengajaran

1.    Menggunakan medium persembahan penyampaian
o   PowerPoint, grafik, tayangan video, audio rakaman, smart board interactive

2.    Penggunaan sumber internet dalam pengajaran
o   Boleh bawa dunia luar terus ke dalam bilik darjah
o   Bahan sumber boleh dimuat turun / disediakan sebagai bahan siaran langsung untuk kegunaan pelajar

3.    Penggunaan e-mel, papan maklumat dalam talian, blog, portal bagi menyokong pembelajaran
o   Pelajar dan guru dapat berkomunikasi

4.    Menyenaraikan laman sesawang dan e-jurnal dalam senarai bacaan
o   Perpustakaan maya yang memuatkan e-buku dan e-jurnal secara dalam talian

5.     Menggunakan teknologi baharu dalam ujian dan undian dalam bilik darjah
o   Electronic Voting System (EVS)
o   Pelajar boleh beri respons kepada soalan objektif untuk buat pilihan / undian