ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN SEMASA-BAHAGIAN 2



Tujuan KPM untuk membentuk pembangunan insan yang seimbang adalah untuk :
1.       Memperkembang potensi individu secara menyeluruh bagi melahirkan insan yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI).
2.       Meningkatkan kreativiti , inovasi dan budaya ilmu pelajar.
3.       Membudayakan sains dan teknologi dan pembelajaran sepanjang hayat.
4.       Menyediakan sistem pendidikan yang lebih cekap, berkesan dan bertaraf dunia.
5.       Menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan.
6.       Meningkatkan martabat pendidikan Malaysia pada peringkat antarabangsa.

Cabaran KPM adalah untuk menyediakan generasi muda Malaysia dengan seluas-luas peluang dengan cara:
1.       memperkembangkan potensi diri bagi setiap pelajar.
2.       melengkapkan diri pelajar dengan pelbagai kemahiran.
3.       membentuk ciri-ciri keperibadian dan perspektif hidup yang membolehkan mereka berjaya dalam kehidupan dan mampu memajukan lagi negara di mata dunia, selari dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pembangunan modal insan juga termasuk melengkapkan diri pelajar dengan:
o   kemahiran komunikasi berkesan.
o   kebolehan menggunakan ICT dengan baik.
o   berfikir secara kreatif dan kritis.
o   mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat.
o   nilai yang tinggi supaya berupaya menjadi pemimpin berkesan dalam keluarga dan masyarakat.
Pendidikan Seumur Hidup adalah bertujuan untuk:
a.       Menyediakan dan memberi galakan latihan dalam teknologi tinggi dengan memberi penekanan kepada kepelbagaian kemahiran.
b.      Membangunkan program latihan yang berinovasi bagi memenuhi keperluan pengetahuan dalam industri.
c.       Mewujudkan program e-Latihan.
d.      Mewujudkan persekitaran yang mesra kepada pembelajaran di semua agensi dalam perkhidmatan awam.
e.      Menggalakkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam pendidikan dewasa dan Pendidikan Berterusan.
f.        Menggubal polisi bagi menggalakkan penggunaan sekolah, kolej komuniti, masjid, dewan orang ramai dan bangunan awam dan persendiran bagi program Pendidikan Berterusan.
g.       Melancarkan Kempen Kebangsaan mengenai kepentingan pendidikan seumur hidup.
Globalisasi Dalam Pendidikan:
o   Cabaran globalisasi dalam pendidikan adalah dari segi yang berikut;
o   Keperluan terhadap pembelajaran berterusan.
o   Inovasi dalam pelaksanaan kurikulum
o   Penggunaan teknologi telekomunikasi dan maklumat.
o   Pengurusan pendidikan.
o   Pembentukan jati diri pelajar.
o   Kualiti guru.

Perlu  perubahan kurikulum. Antara perubahan yang dapat diperhatikan adalah  seperti yang berikut:
a.       Sekolah Bestari
 Tumpuan kepada proses pengembangan dan pemupukan pembelajaran dengan menggunakan komputer dan penggunaan multimedia
b.      Projek Sekolah Net
Penggunaan komputer peribadi dan persekitaran Local Area Network (LAN). Guru berfungsi sebagai penerima maklumat sesuatu bahan kurikulum dan pembelajaran daripada luar dan kemudian menyalurkannya kepada pelajar
c.       Projek Smart Lab
Menggunakan jaringan komputer bagi membolehkan pelajar mengakses ilmu dan maklumat daripada pelbagai sumber dengan guru berfungsi sebagai pemandu, pelayar dan pemudahcara.
d.      Projek Sekolah Vista
 Perisian aplikasi bagi pengurusan bilik darjah untuk pengajaran dan pembelajaran. Ini bagi membolehkan guru menguruskan bilik darjah dengan berkesan dan memberi peluang kepada pelajar berkomunikasi secara elektronik dengan rakan dan guru.
Cabaran membentuk Perkembangan Profesionalisme Guru
           Berupaya memimpin perubahan di sekolah di mana guru itu bertugas.
           Mengutamakan daya pengeluaran tinggi dalam bidang kerjayanya.
           Sentiasa mengikuti peredaran masa.
           Memahami perkembangan teknologi.
           Mempunyai sifat berani, mahu mencuba idea baru dan inovatif


Fuller (1975) dalam kajian perkembangan profesionalisme guru mengkategorikan tingkah
laku guru kepada tiga tahap iaitu


  •  Tumpuan Berkaitan Peribadi 
  •     Tumpuan Berkaitan Tugas
  •   Tumpuan Berkaitan Kesan.


Hall dan Loucks (1978) pula dalam kajian lanjutnya telah memurnikan klasifikasi tumpuan tersebut kepada tahap berikut
1.       Tumpuan Tiada Berkaitan
*Guru tidak mahu mengambil tahu apa-apa perubahan yang berlaku di sekolah.
2.       Tumpuan Berkaitan Peribadi
* Guru melihat keupayaan diri sendiri untuk melaksanakan sesuatu tugas terutama dari segi  
   kemahiran dan pengetahuannya. Aspek lain yang diberi tumpuan adalah berkaitan keluarga,
   kesihatan dan penggunaan masa senggangnya.
3.       Tumpuan Berkaitan Tugas
*Guru cenderung untuk melaksanakan tugas dengan cekap dan sentiasa berusaha
  menghasilkan yang terbaik terutama dari segi pengajaran dan pembelajaran.
4.       Tumpuan Berkaitan Kesan
* Guru mempunyai visi yang jelas terhadap peranannya sebagai pendidik secara holistik dalam
   konteks kemajuan pelajar, kebolehlaksanaan kurikulum dan implikasi kurikulum terhadap
   kemajuan negara.

 Impak Globalisasi Kepada Perkembangan Profesionalisme Guru
   i.      Berdaya saing
 ii.      Hubungan sumber pendidikan
iii.      Kemahiran berbahasa
iv.      Komunikasi rentas budaya
 v.      Produk dan perkhidmatan
vi.      Keupayaan nilai antarabangsa
vii.      Peningkatan bilangan institusi
viii.      Penyebaran teknologi
ix.      Cita rasa global


Kesan Negatif Globalisasi
   i.         Negara lemah ditindas
 ii.         Ketidakadilan perkongsian
iii.         Pemantauan yang mendalam
iv.         Permintaan pasaran tenaga kerja
 v.         Meminggirkan bahasa melayu
vi.         Terbuka kepada persaingan tidak sihat
vii.         Pengkomersilan pendidikan
viii.         Penafian pendemokrasian pendidikan
ix.         Penghayatan ilmu terhakis