PENGENALAN
- Usaha untuk mewujudkan kesatuan dan perpaduan dalam sebuah negara berbilang agama dan budaya merupakan suatu perkara yang mencabar.
- Penekanan kepada perpaduan dalam kepelbagaian dan keterangkuman (inklusif)
- Pastikan kesaksamaan untuk semua,khususnya dalam bidang pendidikan.
- Pendidikan adalah kepentingan awam dan mempunyai peranan yang sangat penting untuk memupuk integrasi antara kaum.
- Memerlukan tindakan secara holistik agar masyarakat memperoleh mutu pendidikan yang setara
- Pendidikan adalah bersifat futuristik dalam menghadapi masa depan yang penuh saingan.
INTEGRASI NASIONAL
ΓΌ
Akibat keretakan integrasi nasional wujud
perbezaan budaya dan agama , ketidakpuasan hati dan kedudukan
geografi
HALANGAN INTEGRASI
NASIONAL
- Perbezaan budaya dan agama
- Dasar Penjajahan
- Sistem Pendidikan
- Amalan Ekonomi
- Perbezaan politik
USAHA BAGI MEMASTIKAN MATLAMAT PERPADUAN
KAUM DAN INTEGRASI NASIONAL TERUS DIPELIHARA DAN DIPERKUKUHKAN
o
melaksanakan sistem pendidikan kebangsaan
o
menjadikan agenda memperkasakan Sekolah
Kebangsaan
o
menerapkan nilai jati diri, budi bahasa dan seni
budaya dilaksanakan secara sisipan dalam tajuk-tajuk
mata pelajaran yang
bersesuaian.
o
memperkenalkan mata pelajaran Sivik dan
Kewarganegaraan pada tahun 2003
o
memperkenalkan Konsep Sekolah Wawasan
o
melaksanakan beberapa aktiviti bagi menerapkan
semangat patriotisme secara berterusan melalui
aktiviti kurikulum dan
kokurikulum
PENDEMOKRASIAN
PENDIDIKAN
o
Semua dapat hak yang sama
o
Sekolah dapat kemudahan yang sama
o
Sekolah Wawasan,kongsi kemudahan
o
Sekolah satu aliran
o
Amalan kehidupan
o
Peluang pendidikan yang sama
o
Persamaan hak
o
Peluang yang luas
o
Pembangunan sumber manusia
TUMPUAN DALAM PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
o
Basmi buta huruf
o
Pendidikan universal
o
Penyediaan infrastruktur
o
Guru terlatih yang mencukupi
o
Pra sekolah untuk semua
STRATEGI PELABURAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN
o
Pendidikan asas perlu disediakan kepada semua
kanak-kanak dan orang dewasa sesuai dengan
sumber yang ada. Dalam jangka masa
panjang sistem pendidikan formal dan tidak formal perlu
dibangunkan pada setiap
peringkat pendidikan.
o
Untuk meningkatkan produktiviti dan
memperluaskan ekuiti sosial, peluang pendidikan perlu
disediakan tanpa mengira
perbezaan jantina, latar belakang etnik dan status sosioekonomi.
o
Sistem pendidikan perlu cuba meningkatkan
kecekapan dalaman dalam pengurusan.
o
pengagihan dan penggunaan sumber sedia ada untuk
meningkatkan kuantiti dan kualiti pendidikan.
o
Pendidikan patut mempunyai kaitan dengan kerja
dan persekitaran dalam usaha untuk meningkatkan
kuantiti dan kualiti
pendidikan, pengetahuan dan kemahiran perlu untuk perkembangan ekonomi,
sosial
dan lain-lain.